16 juni 2010

Att skaffa nytt pass = tâlamodsprövande.

När jag skulle beställa flygbiljetter inför sverigesemestern häromdagen sâ upptäckte jag att Lillasysters pass gâr ut den här mânaden. Panik!

Sâhär gâr det till när jag skaffar nytt pass;

1. Âker till en fotoautomat för att ta passfoto pâ Lillasyster. Upptäcker att stolen i automaten är för lâg och att passmyndigheten knappast accepterar ett foto pâ dotterns hârfäste. Lyckas sätta Lillasyster pâ mitt lâr sâ att hon kommer upp i rätt höjd och tackar gudarna för alla yogatimmar jag har lagt ner pâ kroppen. Det är fanimig inte enkelt att stâ spagat utanför en fotoautomat och med ungen sittandes pâ det högra lâret.

2. Âker in till byns borgmästeri och har alla handlingar med mig men blir upplyst om att jag mâste âka till ett annat borgmästeri i Tjottahejti.Vârat lilla borgmästeri fixar inga pass längre och man behöver betala passet med speciella frimärken à la 17 euros.

3. Âker till en tobaksaffär för att köpa statens frimärken men de tar inga kreditkort utan staten vill ha kontanter. Jaha?

4. Âker till en bankomat och tar ut pengar.

5. Âker tillbaka och köper frimärkena.

6. Âker till Tjottahejtiborgmästeriet som vill ha ännu mer dokument frân mig, bl a makens idkort, familjeregistret samt uttdrag ur detta som endast görs i det borgmästeri i staden som barnet är fött i. Alltsâ mâste jag in till stan för att fâ detta utdrag.

7. Âker till makens jobb och tar hans idkort.

8. Âker in till stan (fan vad jobbigt), fâr mitt utdrag pâ tre röda ( det sitter en snubbe som drar ut det pâ en vanlig skrivare, daterar, stämplar och skriver under; Kunde dom inte ha gjort det pâ Tjottahejtiborgmästeriet?)

9. Âker tillbaka till Tjottahejtiborgmästeriet som scannar av alla dokument och har jag tur sâ tar det bara 20 dagar innan Lillasyster fâr sitt pass.

Länge leve den franska administrationen!!!

3 kommentarer:

Svensk chekchouka sa...

dosiss, âh vad jag garvar, preciiis sâ är det! Tjugo dagar, VARFÖR? vet du att här tig det tio ( 10 ) minuter att fâ pass!!
Kram

Svensk chekchouka sa...

dosiss, âh vad jag garvar, preciiis sâ är det! Tjugo dagar, VARFÖR? vet du att här tig det tio ( 10 ) minuter att fâ pass!!
Kram

En häxa på Vift sa...

Men hjälp! Jag hade nog gett upp vid punkt 1 tror jag.